Content Based Marketing

Uit intranet.amjk.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Content based marketing

Functionaliteit

Content based marketing is gericht op het verstrekken van inhoudelijke informatie aan bestaande en potentiele klanten. In plaats van traditionele reclame campagnes, glossy folders en advertentiecampagnes wordt inhoudelijke informatie beschikbaar gesteld. Niet elk product of dienst leent zich even goed voor content based marketing, maar daar waar het kan is de gedachte dat de doelgroep inhoudelijke informatie meer weet te waarderen en meer interesse krijgt voor het product of dienst.

In een omgeving met veel aanbieders, een overvloed aan informatie en consumenten die hun aandacht moeten verdelen kan content based marketing onderscheidend werken. Tenslotte voegt de informatie iets toe voor de consument en zal het alleen daadwerkelijk geïnteresseerde consumenten bereiken.

Gebruikte technologie

Mogelijkheden om content based marketing te realiseren zijn:

  • Web logs (Blogs) en Internet sites;
  • Nieuwsbrieven met doorverwijzingen naar blogs;
  • Whitepapers die gedownload kunnen worden;
  • Webinars;
  • Uitgeven van (digitale) tijdschriften.

Door via deze media ook informatie van bezoekers te registreren/ vragen kan inzicht verkregen worden in de geïnteresseerde doelgroep. Op basis van deze informatie kan de informatie verstrekking eventueel bijgesteld worden en kunnen gericht acties ondernomen worden. Informatie verzamelen is mogelijk door:

  • Registratie van geopende nieuwsbrieven;
  • Informatie te verstrekken via downloads nadat gebruikersgegevens zijn achtergelaten;
  • Informatie op verzoek naar een e-mail adres te verzenden;
  • Registraties voor webinars.